Pages

Пропуснахме много шансове защото не казвахме истината

 
Пропуснахме много шансове защото не казвахме истината

Типично за увереноста в интуицията на артиста, решавам да разсъждавам върху една кратка  и все още крехка история. Историята на съвременния танц в България от последните 20 години. Тя, историята като чели  се свързва с малко имена, и все отначало започва.

Пример- Маргарита Градечлиева преподава Греъм техника през 80те и много нейни ученички са запалени по тази техника. Групата играе самоотвержено (това определение и отива според мене), но не намира финансова подкрепа от министерството за култура. Симпатизантите колеги са ограничен кръг приятели. Играят спорадично спектакли в НДК зала 2, репетират в зали с лошо състояние в студентския град. Създалата се само формално, но не и юридически регистрирана трупа, се събира за представления,  доста странни за българската , балетна до тогава аудитория. и след около 5,6 години танцьорите се разпръскват и трупата се разпада. Спомням си недоумението на публиката, (и без това малобройна) и нескопосаните изказвания за техните представления. Трудно се коментира нещо, което не се познава и няма никакви примери.  Времето е началото на 80те години.

През 90те се оформя ново поколение танцьори, запознато не само с техниката на Марта Греьм, но и с по съвременни алтернативни методи . Мила Искренова специализира в Лабан център и преподава в НАТФИЗ, и балет Арабеск. Росен Михайлов и Таня Соколова преподават  контакт импровизация  и Греъм техника в Нов Български Университет.  За кратко се откроява инициативата на „Амарант” данс студио : Красен Кръстев, Теодора Попова, Лилия Стефчева. Моя милост кръстосва с куфарите Холандия, репетира нелегално в зали и къде ли не, а други направо емигрират във Франция като Кристиан Бакалов. Десет години имената на артисти на свободна практика се увеличава: Иво Димчев, Вили Прагер, Стефан Щерев, Ива Свещарова, Мила Иванова.

Танцовия Департамент на Нов Български Университет, Балет Арабеск и Балетното училище не са достатъчни за подготвяне на специфични артисти с различен тренинг и качества. Нито пък според мене качествата на тези студентите са достатъчно провокирани за по- свободно и индивидуално интерпретиране на танца.

Колегите все още сравняват танца с балетния романтизъм, а той, танца- отдавна има и
други измерения и възможности. Не е необходимо да се наподобяват остарели и вече позабравени за по -развитите държави методи, но разбира се, и това е нещо и няма нищо лошо в интерпретациите на кой каквото е научил.
През 1996г. спечелих стипендия за хореографска програма в Дюк Университет, където се провеждаше Американския танцов фестивал. След завръщането ми бях заредена с енергия и  инициативност за преподаване и споделяне на по-нови методи  и техники, но през 1996г. възможностите бяха доста ограничени. Преподавателската дейност тогава на месец допринасяше доходи колкото за едно кило сирене (примера е пак от същата 1996 г.).

Една съществена група от танцьори напускат страната като Красен Крастев, Кристиан Бакалов, Теодора Попова  и работят за европейски трупи.  Връщат се само за да си починат между турнетата. Времето премина доста бързо в динамика, опити за оцеляване и борба за присъствие.

Безкрайните желания са осъдително привлекателни. Но ние нямахме смелост да ги назовем с истинските им имена. С малки спорове и изключения. Например първите години след 1989г. се направиха се много съмнителни продукции . Пример: Люк Бои поканен от Румяна Маркова (тогавашен директор на Балет Арабеск) за една постановка изхарчва средства от Министерство на културата, колкото с тези пари могат да се направят 5 талантливи български постановки. Но кои са тези таланти, кой е критерия за тях? Ето това е въпроса. Смятам, че се пропуснаха доста възможности да се поощтрят малко по странни идеи и проекти през най-трудните години поради нелепи факти: липса на увереност, страх от предизвикателства и непознаване на примери в сферата на съвременното изкуство. Опитвам се за анализирам периода след 1989г.: имаше активност, появиха се много нови имена и артисти и заявиха присъствие. Промени обаче в структурата на системата не се осъществиха, освен плахите опити да се отворят сцени, за които обаче новите продукции пак трябваше да си плащат наеми.

Не беше възможно да се говори и дискутира открито, без "заобикалки". А претекста, да не нараним някой ми се струваше само извинителен. Раздаването на субсидии да дадем на всички по малко доведе до незначителни заявки и желания за изява. Въпреки че енергията беше отприщена и доста танцьори опитваха хореографските си дебюти.

Сигурно създаването на мит е по-благородно от разрушаването на мит. Така горката хореографията като че ли остана ощетена. Танцьорите също. Без промяна в структурата на ситемата е немислимо създаване на по- трайни промени. С план и стратегия, без ограничения и нелепи срокове. Та нали това е продължителен процес и за една или две години трудно би могло да се забележи резултат. Добре, че все пак се появиха смели кривокраки (в хубавия пряк и преносен смисъл на думата) артисти, че да разнообразят пейзажа с малкото експерименти, но и на тях се гледаше съмнително, тъй като те се занимаваха с движение и танц, а нямаха образование в тази област.
           
Пропуснахме много шансове защото не казвахме истината!
Казвахме, че най-много обичаме това което имаме, но това беше лъжа. Защото все още самочуствието не беше достатъчно. Поради соц. Възпитание. Въпреки че, струва ми се искахме да имаме и други неща, които не притежавахме.

И въпреки това последните 20 години имаше много танцови продукции: славянски емоционални безумни дуети включващи вечните любов и омраза, понякога балкански фолклор, или  по- екстравагантни изпълнения.  По-рядко нещо романтично, та нали показвахме че приключваме с романтичната идея на класическия танц. И никога нещо драстично, та даже заради самия акт за предизвикателство към себе си и танца. Всъщност като се замисля сега, имаше известна възможност за пост-модерни продукции, но нямаше изобщо възможност за тяхното експериментиране и показване пред по - широка публика.

Модерното имаше претенции навсякъде. Големите институции (като операта например) допускаха изключително рядко български имена за поставяне на съвременна постановка. Не се рискуваше. Съвременната хореография пък даже и не си помисляше, че може да се развихри в операта. Ставахме все по самостоятелни, вместо обратното. Струва ми се тогава това беше необходимо. За  20 години всеки намери свое място някъде, което експлоатираше според силите си.
Обичам къщите, градините и мириса на жасмин повече от градските панели. Незнам защо се отклонявам от темата. Обичам и мириса на животинска тор. Но най много предпочитам един прекрасен танц в полутъмната зала.

Луксът не е в това да притежаваш, а да се наслаждаваш. Беше казъл някой.
Ето това липсва на съвременния танц в България- лукс!

Галина Борисова
(Текстът е писан някъде през края на 90те, за собствено удоволствие).

 P.S. Сега динамиката леко е понамаляла, силите са изтощени, фронтовата линия е неясна, а изгледи за по- добри условия за свободна практика даже вече не са въпрос на обсъждане.
Въпреки това малко хора оставаме оптимисти завинаги.

Галина Борисова